Laudoracing 1:18
FIAT Abarth 131/031 mirafiori 3500 Bertone. In 1974 loopt de rallyauto die FIAT gebruikt in de rallysport aan zijn einde. De 124 Spider is niet langer concurrerend en er is een opvolger nodig. In 1975 start de fabriek het programma voor een gooi naar de wereldtitel in de rallysport. Op basis van het chassis van een 131 mirafiori Special is een prototype gebouwd genaamd:SE031. Er zijn veel aanpassingen gedaan om een lichte maar krachtige auto te garanderen. Bestuurd door Giorgio Pianta en Bruno Scabin won deze auto uiteindelijk de “Giro d’Italia” van 1975. De eerste keer dat een 131 mirafiori rallyauto deelnam aan een race en hij won meteen, waardoor Lancia’s, Porches en andere merken ver achter zich bleven. Het laat zien dat het een enorme potentie is voor de komende jaren.
Onder de motorkap de sterke V6-motor uit de FIAT 130.De standaard 3-liter motor wordt door Abarth aangepast en verhoogd tot 3,5-liter. Door gebruik te maken van drie 48 IDF Weber twinchoke carburateurs levert deze unit 270 pk bij 6800 tpm en eindigt deze met een topsnelheid van 260 km/u. De 031 is de enige mirafiori die ooit met deze krachtbron is uitgerust. Direct op de achteras is de vijfversnellingsbak gemonteerd die afkomstig is van de DeTomaso Pantera. Deze verdeelt het gewicht.De ophangingen zijn onafhankelijk en zijn later terug te vinden in alle groep 4 rallyauto’s. Er zijn zeer brede 15″ Pirelli-banden gemonteerd om ervoor te zorgen dat de auto een geweldige grip heeft op zowel asfalt als grind. Om te remmen heeft de auto schijven rondom. Om de enorme wielen en motor te huisvesten, wendde FIAT zich tot Bertone, de fabriek die verantwoordelijk was voor deze futuristische carrosserie. Gemaakt van voornamelijk glasvezel, aluminium en plexiglas (alleen de voorruit is van echt glas) is het gewicht teruggebracht tot 1120 kilo. Er zijn veel luchtinlaten en spoilers toegevoegd om een effectieve luchtstroom te garanderen. Op dit moment wordt de auto in zijn volle glorie gerestaureerd door Giuseppe Volta.Mister Volta was in de jaren ’70 engineer bij Abarth en heeft vele FIAT en Lancia rallyauto’s gerestaureerd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.