De Sunbeam Tiger is een high-performance V8-versie van de Sunbeam Alpine roadster van de Britse Rootes Group, gedeeltelijk ontworpen door de Amerikaanse auto-ontwerper en autocoureur Carroll Shelby en geproduceerd van 1964 tot 1967. Shelby had een soortgelijke V8-conversie uitgevoerd op de AC Cobra en hoopte het contract aangeboden te krijgen om de Tiger in zijn fabriek in de Verenigde Staten te produceren. Rootes besloot in plaats daarvan het assemblagewerk uit te besteden aan Jensen in West Bromwich in Engeland en Shelby een royalty te betalen voor elke geproduceerde auto. Er werden twee belangrijke versies van de Tiger gebouwd: de Mark I (1964-1967) werd uitgerust met de 260 cu in (4.3 L) Ford V8; de Mark II, waarvan er slechts 633 werden gebouwd in het laatste jaar van de Tiger-productie, werd uitgerust met de Ford 289 cu in (4.7 L) motor met een grotere cilinderinhoud. Twee prototypes en ingrijpend gewijzigde versies van de mark 1 nam deel aan de 24 uur van Le Mans in 1964, maar geen van beiden voltooide de race. Rootes deed ook met enig succes mee aan de Tiger in Europese rally’s, en twee jaar lang was het de nationale recordhouder van de American Hot Rod Association over een dragstrip van een kwart mijl. De productie eindigde in 1967, kort nadat de Rootes Group werd overgenomen door Chrysler, dat geen geschikte motor had om de Ford V8 te vervangen. Vanwege het gemak en de betaalbaarheid van het aanpassen van de Tiger, zijn er nog maar weinig auto’s in standaardvorm.

CML204-1 Sunbeam Tiger 260 green 64 – 67  

CML204-2 Sunbeam Tiger 260 red 64 – 67   

CML204-3 Sunbeam Tiger 260 wedgew.blue 64 – 67​​​